היצירה הגאונית ביותר

רבים מאבות הציונות, על אף שלא שמרו מצוות, ראו חשיבות רבה בשמירת ציביון שונה ומיוחד ביום השבת.כך, למשל, כתב ברל כצנלסון, ממנהיגי תנועת העבודה: "עלינו להפוך את שבתותינו וחגינו למדורות של תרבות… השבת בשבילי היא מעמודי התרבות העברית, וההישג הסוציאלי הראשון של האדם העובד בהיסטוריה האנושית. ואני בוש שהיה הכרח לעשות עניין זה… עניין להסכם פוליטי".נראה לנו כי ראוי שכל דיון ציבורי רציני בעניין השבת ייקח בחשבון את הדברים הבאים.השבת שמרה על ישראל"אין צורך להיות ציוני או מדקדק במצוות בשביל להכיר ערך השבת… מי שמרגיש בלבו קשר אמיתי עם חיי האומה, בכל הדורות, הוא לא יוכל בשום אופן לצייר לו מציאות עם ישראל בלי 'שבת מלכתא'…
אפשר לאמור בלי שום הפרזה כי יותר משישראל שמרה את השבת שמרה השבת אותם, ולולא היא שהחזירה להם 'נשמתם' וחידשה את חיי רוחם בכל שבוע, היו התלאות של ימי המעשה מושכות אותם יותר ויותר כלפי מטה, עד שהיו יורדים לבסוף לדיוטה התחתונה של 'חומריות' ושפלות מוסרית ושכלית". (אחד העם, מנהיג הציונות הרוחנית)

התגובה המוסרית של הנפש היהודית

"השבת, שאין לה אחות בשום עם בימי קדם, ורק בזמן החדש זכתה לכבוד בתחיקה הסוציאלית, שבת זו הרי היא תגובתה המוסרית של הנפש היהודית על השעבוד (של עם ישראל במצרים)". (נחמן סירקין, ממנהיגי פועלי ציון באמריקה)

חוק סוציאלי נחוץ מאוד

"השאלה בשמירת השבת היא רק בזו, שיש בה עניין לציבור, לקיום הציבור. שביתת יום אחד בשבוע מעבודה – זהו חוק סוציאלי נחוץ מאוד לקיום החברה. 'למען ינוח'…
החברה לתועלתה מחוקקת חוק שביום אחד בשבוע תיסגרנה החנויות, ייסגרו בתי החרושת, תשבות העבודה בשדה, למען ינפשו כל אנשי העבודה מהעבודה הקשה, ההכרחית, העיקרית, ועל זה אין לעבור, והעובר ייענש". (יוסף חיים ברנר, מראשי העלייה השנייה)

השבת היא היצירה הגאונית ביותר

"השבת היא היצירה הגאונית ביותר של הרוח העברי, וכל הפוגע בה כפוגע בבבת העין של האומה…"
"ארץ ישראל בלי שבת לא תיבנה אלא תיחרב, וכל עמלכם יהיה לתוהו. עם ישראל לא יוותר לעולם על השבת, שהיא לא רק יסוד קיומו הישראלי, אלא גם יסוד קיומו האנושי…"
"אם ב'עשרת הדיברות' מקופלת כל התורה הרי בשבת אולי גלומות ומקופלות כל עשרת הדיברות… השבת מקדשת את רגש היופי של כל האומה כולה. אם אנו קובלים על חוסר סגנון חיים משלנו, אנו יכולים להתחיל מן השבת ביצירת סגנון". (חיים נחמן ביאליק, המשורר הלאומי)

מתנה טובה ושמה שבת

"…'מתנה טובה' יש לנו בעולמנו ושבת שמה… אנו בני הדור הזה, בוני המולדת ומחיי היצירה העברית, נפשנו צריכה להיות ערה ופתוחה לכל היופי החיוני הזה… לא הועילה השתדלותה של הכנסייה הנוצרית לטשטש את אופייה העברי המקורי… תכונתה האנושית-הסוציאלית נשתמרה בה דרך כל גלגוליה… אפשר לאמור בלי הגזמה, כי השבת הוא החוק הסוציאלי היסודי של עמי אירופה ואמריקה". (ד"ר משה גליקסון, עורך עיתון "הארץ" בשנים 1922-1937)

מדורות של תרבות

"עלינו להפוך את שבתותינו וחגינו למדורות של תרבות… כדי לקיים את יסוד השבת בחיי ישראל אינני צריך להסכמים בין-מפלגתיים ולא להוראות של רבנים. השבת בשבילי היא מעמודי התרבות העברית, וההישג הסוציאלי הראשון של האדם העובד בהיסטוריה האנושית. ואני בוש שהיה הכרח לעשות עניין זה… עניין להסכם פוליטי". (ברל כצנלסון, ממנהיגי תנועת העבודה)

הראשית והמקור לכל הרפורמות

"העיקרון של 'שבת' הוא אותו שורש אשר מתוך שלוש אותיותיו צמח מלוא היקפה של התחיקה הסוציאלית בימינו, המגינה על זכויותיו ועל מצבו של הפועל השכיר… תמצית המושג היא בכך, שהחברה אסור לה לעזוב את הפועל השכיר לחסדו של נותן העבודה… ה'שבת' היא הראשית והמקור לכל אותן הרפורמות אשר מאת שנים של לוחמים סוציאליים ידעה להשיג בתחומים לאין ספור של ההגנה על הפועל". (ז'אב ז'בוטינסקי, מייסד התנועה הרביזיוניסטית)

ברור שיום המנוחה החוקי יהיה שבת

"ברור שיום המנוחה החוקי במדינה היהודית יהיה יום השבת, כמובן מתוך מתן רשות לנוצרים ובעלי דת אחרת לשבות ביום החג השבועי שלהם". ("מכתב הסטטוס קוו", עליו חתמו דוד בן-גוריון, הרב יהודה פישמן-מימון ויצחק גרינבוים)


הציטוטים לקוחים ממספר מקורות מרכזיים:

ד"ר צבי צמרת "'עלינו להפוך את שבתותינו למדורות של תרבות' – עמדות ציוניות לא-אורתודוקסיות כלפי השבת" שהתפרסם בקובץ שבת: רעיון, היסטוריה, מציאות (הוצאת אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, באר-שבע, תשס"ד, עורך: יעקב בלידשטיין)

ד"ר אביעד הכהן יום מנוחה במדינה יהודית ודמוקרטית (אתר האינטרנט "דעת"): לחצו כאן לקריאת המאמר המלא.

רשימותיה של מתיה קם באתר האינטרנט של המרכז לטכנולוגיה חינוכית. לקישור, לחצו כאן.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s