תפילה ברחבת הכותל

ההצעה

  1. רחבת הכותל המערבי והאזור הסמוך לה הם אתרים בעלי משמעות דתית ולאומית ליהודים.
  2. יש לאפשר נגישות כללית לרחבת הכותל למעוניינים בכך, בד בבד עם שמירה על הסדר הציבורי ועל כללי התנהגות התואמים את אופיו של המקום.
  3. הסמכות להכריע לגבי התנהגות התואמת את אופיו של המקום תופקד בידי אדם או רשות (להלן:"הגוף המוסמך") שיוסמכו על-ידי השר לענייני דתות והשר לביטחון פנים. במקרה של מחלוקת, יכריע לגבי הפקדת הסמכות ראש הממשלה.
  4. הגוף המוסמך יפעל מתוך רגישות לשלום הציבור ולחופש הפולחן והדת של הכול. אין בהחלטות הגוף המוסמך משום נקיטת עמדה לגבי הלגיטימיות של סגנון תפילה או צורת התנהגות אלה או אחרים. החלטות הגוף המוסמך לעניין זה לא תהיינה נתונות לביקורת שיפוטית.למען הסר ספקות מודגש כי החלטה של הגוף המוסמך שרחבת התפילה הנוכחית של הכותל תיחשב כבית כנסת הנוהג לפי מנהגים אורתודוקסיים אינה פוגעת באופן בלתי סביר בחופש הפולחן של מי שחפץ להתפלל בדרך אחרת.
    הצעה אפשרית, לדעתנו, היא הבחנה בין החלק הקדמי של רחבת הכותל, המשמש כבית כנסת, שבו ניתן לדרוש תפילה כמנהג המקום (האורתודוקסי) ובין החלק המרוחק יותר שלה, שבו מתקיימים טקסי ההשבעה של צה"ל, ואשר בו ניתן גם לקיים תפילות בנוסחים אחרים. אולם להצעה זו שלנו אין ייחוד, שכן עיקרה של ההכרעה הוא בכך שתתקבל במנגנון נכון של קבלת החלטות, שייקח בחשבון את השיקולים כולם.

עיקרי דברי ההסבר של רות גביזון
סוגיית תפילת הנשים בכותל היא מקרה מובהק של קונפליקט בין תפיסות מנוגדות. ההסדר המוצע אינו נוקט עמדה מפורשת, לגופו של עניין, בשאלה הספציפית אם מותר לנשות הכותל (או לכל קבוצה אחרת) להתפלל בכותל כדרכן. הוא קובע רק כי יש חובה לאפשר נגישות כללית למקום וכי אפשר להגביל את מה שמותר לעשות בו, בין משיקולי סדר ציבורי ובין משיקולים הקשורים באופיו של המקום. הצענו למנות גוף מוסמך שיהיה אחראי להכרעה בעניין התנהגות התואמת את אופיו של המקום. סעיף 4 קובע מפורשות כי הגוף המוסמך אינו מקבל שיקול דעת בלתי מוגבל. נאמר במפורש כי הגוף רשאי (וחייב) להביא בחשבון שיקולים של שלום הציבור, אבל גם שיקולים של חופש הפולחן והדת של הכול. אנו מבהירים גם כי החלטה שרחבת התפילה הנוכחית תיחשב בית כנסת אורתודוקסי (להבדיל מרחבת הכותל כולה, המשמשת גם לאירועים בעלי משמעות לאומית שאינה דתית) אינה פגיעה בלתי מוצדקת בחופש הפולחן. כל עוד תהיה החלטת הגוף המוסמך במסגרת אילוצים אלה של סמכותו, לא תהיה עליו ביקורת שיפוטית.

עיקרי דברי ההסבר של יעקב מדן
יש לי מה לומר בנושא הכאוב של נשות הכותל והפיכת העמידה לפני ה' לדגל של מאבק ציבורי על שוויון זכויות האישה. אך לא אכתוב דבר בנושא זה.
בשתיקתי זו אביע את מחאתי על מה שאני רואה בו חוסר צדק משווע  -מצד אחד גופים דתיים מוכנים להרים קול מחאה וזעקה על העוול הנעשה לדעתם ברחבת הכותל על-ידי נשות הכותל או נציגי היהדות המתקדמת, ומצד שני הם שותקים בענווה מול גזרות הממשלה, המשטרה ובתי המשפט המשתיקים בכוח כל מחאה על העוול הנעשה בהר הקודש עצמו בהרס שרידי המקדש, בקבורת מתים על ההר, במניעת יהודים מלהיכנס אליו וביצירת חזקה מוסלמית עליו.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s