צה"ל

ההצעה

  1. עקרונות פעולתו של צבא ההגנה לישראל צריכים לבטא את הקשר העמוק בין קיומו של הצבא ובין דמותה של המדינה. אנחנו מברכים על השינוי בקוד האתי של צה"ל, המבהיר כי צה"ל הוא צבאה של מדינת העם היהודי.
  2. בצה"ל משרתים בכפיפה אחת חיילים יהודים ולא יהודים, חיילים בעלי זיקות שונות למצוות דתם. על צה"ל להבטיח כי חיילים שומרי מצוות (מכל הדתות ומכל הזרמים) יוכלו לשרת בדרך שתאפשר להם את שמירת מצוות דתם.
  3. לא יחויב חייל בפעילות דתית שאינו מעוניין בה. כלל זה לא יחול על פעילות חינוכית כללית המדגישה ערכים לאומיים. הצבא צריך לגבש עמדה לגבי פעילות "פרטית" במסגרתו.
  4. כשרות: חובה על צה"ל להקפיד שהמזון המוגש על-ידיו לחיילים יהיה כשר, ושלא יהיה שימוש הפוסל את כלי הבישול ואת כלי האוכל המשותפים לשימושם של שומרי כשרות. יש להקדיש מאמץ להסברת חשיבותו של העניין ולאכיפתו הטובה. יש לחשוב גם על פתרון לצורכי כשרות מיוחדים למהדרין.
  5. שבת: נושא זה מחולק לסעיפי משנה רבים:
    א. בישול ומטבח: הבעיות כאן דומות בעיקרן לבעיות הכשרות, שהוזכרו לעיל.
    ב. נסיעת כלי רכב: העיקרון המוסכם הוא כי פעילות המתחייבת מצורכי הביטחון מותרת, בעוד פעילות מחללת שבת שאינה כזו אסורה. יש להקפיד על אכיפתו.
    ג. ביקורי הורים: מומלץ להתיר ביקורים אלו על-פי שיקול דעתו של המפקד.
    ד. התנהגות הפרט: אין כל גורם מעשי המחייב את הפרט לשמור שבת, גם ברשות הרבים הצבאית. יש להשאיר את המצב כפי שהוא.
    ה. פעולות מבצעיות שאינן חיוניות בשבת לא ייעשו בשבת.
  6. מפעלי הוועד למען החייל (בריכות,בידור וכד') ומפעלי יחידת השיקום (בתי הלוחם ומתקניהם, פעולות למען נכי צה"ל וכד'): יישמרו שעות, פעולות וזכויות עבור שומרי המצוות בהתאם למספרם (כגון: שעות נפרדות בבריכה ובחדרי הכושר, פעילויות אחרות המוגבלות בהלכות צניעות, שבת וכד').
  7. פתיחת תפקידים נוספים לבנות: אנו ממליצים למצוא פתרונות שיגשימו שוויון לנשים ובלבד שלא יפגעו ביכולתם של חיילים שומרי מצוות לשמור את הלכותיהם, ובלי להכניס אותם לקונפליקטים קשים ומיותרים ובלא לפגוע ביכולתם לשרת בכל מקצוע צבאי ובכל סוג יחידה.
  8. שירות לאומי לבנות: יורחב כאפשרות גם לבנות חילוניות במקום השירות הצבאי ולתקופת זמן המקבילה לשירות הצבאי. זכויות הבנות בשירות הלאומי או האזרחי תושווינה לאלה שבשירות הצבאי. לבנות חרדיות יוצע הסדר נפרד ובהסכמה.
  9. שוויון בשירות צבאי לבנים: המצב השורר היום בצה"ל, בשירות הסדיר ובשירות המילואים, משקף אי שוויון בולט במילוי חובת הגיוס למדינה בין איש לאיש ולעתים בין מגזר למגזר. הפתרון הראוי צריך להימצא בדרך של משא ומתן ופשרה, ושל הסדרים הדרגתיים. המטרה בסופה של הדרך צריכה להיות הסדר שוויוני מבחינת ההתגייסות של קבוצות באוכלוסייה להשתתפות בנטל הביטחוני ובנטל החברתי.
  10. הרבנות הצבאית: המוסד בצבא האמור לטפל בסוגיות אלה הוא הרבנות הצבאית. אנו ממליצים כי מינוי הרב הצבאי לצה"ל יהיה ענייני ועצמאי על מנת לאפשר לו למלא את תפקידו היטב.
  11. אנו מברכים על המגמה לעגן בחוק, ולהגדיל, את זכויותיהם של המשרתים בצה"ל והמתגייסים לשירות מילואים פעיל.

עיקרי דברי ההסבר של רות גביזון
שוויון ושילוב נשים: מאבק הנשים נגד הדרתן הוא מאבק מוצדק, אך יש לזכור כי המאבק אינו נגד הדת. לצערי, הדרת הנשים בישראל היא לעתים עניין תרבותי, חברתי וכלכלי לא פחות משהיא עניין דתי. עם זאת, יש להתריע מפני הנטייה לקפוץ למסקנה כי הדרך היחידה הנכונה לטיפול בדפוסי ההדרה של העבר היא אכיפה גורפת של 'עיוורון זהות מגדרית'. שילוב נשים ביחידות מבצעיות שמשרתים בהן בחורי ישיבות עלול לעורר מתחים פיזיים ורגשיים העלולים לחבל ביעילות המבצעית של יחידות (מתחים שהרב מדן עומד עליהם להלן). לדעתי, זהו שיקול לגיטימי היכול להצדיק יחידות נפרדות (אך שוות) לגברים ולנשים (סעיף 7). האם אנו רוצים לעודד במו ידינו את בחורי ישיבות ההסדר ללכת לנח"ל החרדי?
גיוס תלמידי הישיבות: עקרונית, צריך להיות צדק בחלוקת נטל של ביטחון ושל עבודה. עדיף בעיניי הפתרון של חקיקה לזמן קצוב של המלצות ועדת טל (אולי משופרות, אך מוסכמות) ,על מנת להתחיל להניע את התהליך ההדרגתי של שילוב חרדים בשירות צבאי ולאומי, על פני שמירת הסטטוס קוו, שרק מגדילה את היקף הבעיה. מצד שני, הסטטוס קוו עדיף מחקיקת בזק לגיוס חובה עכשיו. להערכתי, זו לא תביא גיוס מיידי, הן בשל התנגדות החרדים והן בשל היעדר תשתיות קליטה ועניין מצד הצבא. חקיקה כזו תביא רק ביזוי החוק והקשחת העמדות של הצדדים (סעיף 9).

עיקרי דברי ההסבר של יעקב מדן
בתקופה האחרונה השתנו במידה ניכרת לטובה דפוסים בפעולתה של הרבנות הצבאית, ואני מברך על כך, כיוון שבמשך שנים ארוכות היא התנהלה תוך בחישות פוליטיות, שאך פגעו בפעולתה.
אני מעוניין להרחיב את הדיבור בנושא כאוב: פתיחת מקצועות השדה בפני נערות. לא אביע כאן את דעתי על הקשר הכללי בין שוויון זכויות ושוויון כבוד בין המינים, שהם לדעתי ערכים חשובים מאין כמותם, לבין שוויון תפקידים, לבוש והופעה בין המינים. לדעתי, קובעי סדר היום הציבורי בחברה הישראלית לא נתנו די את דעתם להבדל שבין שני ה'שוויונים' ויצאו מהנחה מוטעית מאוד של זהות ביניהם. היחידות המעורבות עלולות להביא ומביאות בפועל לעב?רה של החייל שומר המצוות על איסור ייחוד בין גבר לאישה (למשל: שמירה משותפת). אני סבור כי אפשר להקים יחידה מעורבת, ויתר היחידות תהיינה של בנים בלבד.
לסיום פרק זה, בהצעתנו בירכנו על השינוי בקוד האתי של צה"ל , שהבהיר כי צה"ל הוא צבא מדינת העם היהודי (סעיף 1). תוספת זו מחדדת את מחויבות צה"ל להגן בכל מחיר ובלא תנאי על קיומו של העם היהודי בארצו היחידה עלי אדמות ועל מחויבותו לכל יהודי בכל מקום שיהא.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s