תיקון סעיף 5 והבהרת סעיף 12 בפרק המעמד האישי

עם פרסום האמנה, ציינו כי נשקול להכניס בה תיקונים או הבהרות, מתוך התייחסות לדיון הציבורי שיתעורר בעקבותיה.
אנו מבקשים אפוא להכניס תיקון של הבהרה בסעיף 5 בפרק המעמד האישי ולהוסיף דברי הסבר משותפים הקשורים בסעיף 12.

תיקון סעיף 5

לשונו הנוכחית של סעיף 5 היא: "המדינה תכיר בנישואין שנערכו בחו"ל, אלא אם כן הם נוגדים את התנאים המנויים בסעיף 2".

הועלתה בפנינו הטענה כי הניסוח האמור עלול לאפשר טענה כי המדינה אמנם אינה חייבת להכיר בנישואין הנוגדים את סעיף 2, אך היא רשאית להכיר בהם. לא זו הייתה כוונתנו. לכן, אנו מחליפים את המילים "אלא אם כן הם נוגדים" במילים "רק בתנאי שהם תואמים".

נוסחו המתוקן והעדכני של הסעיף הוא אפוא: "המדינה תכיר בנישואין שנערכו בחו"ל, רק בתנאי שהם תואמים את התנאים המנויים בסעיף 2".

סעיף 12 – דברי הסבר משותפים

נשאלנו שאלות לגבי ההשלכות של סעיף 12 על זוגות של איש ואיש או אישה ואישה.

כוונת ההסדר היא לקבוע מפורשות כי בצד מהפכה של ממש בדיני המעמד האישי וביטול מלא של המונופולין של ממסדים דתיים בנושאי נישואין וגירושין, לא יוכרו בישראל נישואי איש ואיש או אישה ואישה. יחד עם זאת, כוונת ההסדר איננה לפגוע בזכויותיהם הממוניות או האחרות של האנשים החיים במסגרות כאלה ובהסדרים שהושגו על מנת לאפשר להם לחיות את חייהם בצורה הנותנת מענה טוב לצרכיהם המיוחדים. הזכויות הקיימות היום לא תיפגענה, וכל ההסדרים הקשורים להן יישארו על כנם, בין אם הם מבוססים על הסדרים מיוחדים, ובין אם נגזרו ממוסד הידועים בציבור. גם בעתיד, כמו בכל הקשר אחר, ייעשה מאמץ לתת מענה טוב לסוגיות המתעוררות במסגרת קשרים שאינם קשרי נישואין.

יש לנו מחלוקת לגבי ההסדר הרצוי, וגם לגבי ההסדר המקורי אליו הגענו באמנה, בעניין המשך הקיום של מוסד הידועים בציבור. בעבר, מוסד זה שימש לעקיפה רבתי של דיני הנישואין והגירושין עד כדי יצירת מוסד של מעין-נישואין למי שלא רצו או לא יכלו להינשא על פי דין. הרב מדן סבור כי המשך קיומו של מסלול עוקף-נישואין כזה עלול שוב להיות בסיס לעקיפת כל ההצעות באמנה. התפתחות כזו תסכל את ההיגיון העומד ביסוד האמנה. לפיכך הוא תומך בביטול מלא של המוסד, בשימור הסדרים קיימים בדרכים אחרות, ובמציאת פתרונות הוגנים ויצירתיים לכל הבעיות שתתעוררנה.  זה לדעתו ההסדר המגולם בסעיף 12 המקורי. פרופסור גביזון שותפה לדעה כי לא נכון לקיים מוסד כזה עבור מי שיכולים להינשא על פי ההצעה באמנה, אך בוחרים לא לעשות כן. עבור אנשים כאלה, הדרך הנכונה היא לבנות את יחסיהם תוך שימוש בדיני החוזים ובהסדרים אחרים. היא סבורה כי נכון להמשיך לקיים מסגרת משפטית כזו לטיפול בהיבטים של זוגיותם של אלה שאינם יכולים להינשא גם על פי הצעתנו. לדעתה, זה ההסדר המגולם בסעיף 12 המקורי.

רות גביזון ויעקב מדן

אדר תשס"ו, מרס 2006

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s